Case Puskiainen

22.05.2021

Ensin alkuun on sanottava, että en ole syvällisesti tutustunut aiheeseen. Tietoni ja käsitykseni perustuvat tällä hetkellä lähinnä lehdistä luettuun ja aiheesta käytyyn some-keskusteluun. Jos joku tämän tekstin lukija ei ole aikaisemmin kuullut Puskiaisten tieoikaisusta, ei varmaan kannata lukea loppuun asti, en aio avata tässä taustoja sen enempää.

Kun tarkastellaan tätä kuvan kautta, niin näyttäähän tämä järkevältä.

Kaavailtu Puskiaisten tieoikaisu näyttää tarjoavan järkevän reitin Helsingin suunnasta Vaasan, Ylöjärven, Porin, Rauman tai Nokian suuntaan matkustaville. Lisäksi reitti Tampere-Pirkkala lentoasemalle helpottuisi.

Lisäksi olen käsityksessä, että valtio kustantaa tämän tieoikaisun rakentamisen, tämä on hyvä uutinen. Olen lukenut, että Lempäälän kunnalle ei tulisi tästä tieoikaisun rakentamisesta ja toteuttamisesta suoria kuluja.

Moni Lempäälän kunnanvaltuustossa oleva on jo mielessään miettinyt mitä parhaimpia käyttökohteita uuden tien varrella olevien alueiden hyödyntämiseksi kaavoituksen kautta. Hyvä vai huono uutinen kunnan kaikkien muiden alueiden kannalta?

Tämän tieoikaisun vaihtoehtona oleva, nykyisen tien levennyksen vastustajat, ovat perustelleet kantaansa levennyksen alle jäävillä omakotitaloilla. Tässä kannassa on se huono puoli, että tieoikaisun allekin jää aivan varmasti omakotitaloja. Asetelmat ovat tämän näkökulman osalta tasan. Mielestäni talojen pakkolunastus on välttämätön paha, joka pitää ottaa vastaan kummassakin vaihtoehdossa. Tuon aikaisen valtuuston tulee olla tukemassa sanomaa, jotta pakkolunastuksista kärsivät omakotitalojen omistajat saavat valtiolta korkea hinnan.

Ja sitten muutama seikka, jotka eivät tue tämän tieoikaisun järkevyyttä:

Olen nähnyt tätä suunniteltua tieoikaisua perusteltavan liikenneruuhkilla. Useita kertoja pääkaupunkiseudulla arkipäivän aamu- ja iltapäiväruuhkissa ajaneena voin kertoa, että meillä täällä Lempäälässä ei ole liikenneruuhkia. Joten tuo perustelu mielestäni vesittyy sillä.

Katsoin Googlen reittioppaasta, niin ajoaika tällä hetkellä suunnitellun oikaisun lähtöpisteestä loppupisteeseen on 8 minuuttia, siis ajamalla nykyisiä teitä. Arvioisin tuosta yläpuolella olevasta kuvasta, että ajoaika tulisi oikaisun toteuduttua puolittumaan eli säästö matka-ajassa olisi noin 4 minuuttia. Ei kuulosta isolta säästöltä.

En muista nähneeni vielä missään arvioita, että kuinka paljon tämä tulisi maksamaan Lempäälän kunnalle. Kyllä, valtio kustantaa tieoikaisun rakentamisen, mutta paljonko tieoikaisun rakentamisesta tulee välillisiä kustannuksia Lempäälän kunnalle? Näitä kustannuksia ovat ainakin kaavoitus, uuden tien liittymien jatkona olevien teiden rakentaminen ja infran rakentaminen tämänhetkiseen pystymetsään. Oletan, että kunnan kaavoituksen perusteella tarvitsemat uuden tien eritasoliittymät menevät valtion piikkiin, mutta missä kohtaa liittymä loppuu ja kunnan tie alkaa? Yhden eritasoliittymän hinta on varmasti useita miljoonia euroja.

Lempäälän kunnanvaltuustohan ei tätä tieoikaisun toteutusta päätä, mutta voi olla isosti sanomallaan vaikuttamassa valtion päätökseen. Kunnan sanoman muodostamisen edellytyksenä on se, että kunnan pitää heti teettää raportti, joka kertoo, että paljonko mahdollisesta tieoikaisusta tulee kunnalle välillisiä kustannuksia kokonaisuudessaan ja eriteltynä vuositasoille. Jos raportin valmistumisen jälkeen todetaan, että kunnan kokonaiskulut tulevat olemaan useita kymmeniä miljoonia euroja, niin eiköhän körötellä edelleen sieltä Lakalaivan kautta ja käytetään nämä rahat muihin kohteisiin. Niitä Lempäälän kunnassa varmasti riittää.